Hollandaca - Nasıl Hollandaca Öğreniyorum ? - Kolay Hollandaca Öğrenme Teknikleri - Dutch - Nederlands





Merhabalar

Uzun bir aradan sonra tekrar buradayım.  Öncelikle Türkiye'de pastırma yazı denilen mevsim yaşanırken; Hollanda'ya Güz ( Herfst ) çoktan geldi  ve Ege ve Akdeniz veya Gap Bölgesi'nde  yaşayanlar için buradaki hava Kış mevsimi sayılır. Güneşi şimdiden özledik.

 Dersimiz Hollandaca.   Bu konuda yazmadan önce Bir Başka dili öğrenmemiz için kendi dilimizi ve dil bilgisini iyi biliyor olmamız gerekir. Hollandaca : Hint Avrupa dil ailesinin Cermen dil grubundan olan Felemenkçe'nin bir lehçesi.

 Hollanda'ya temelli geleli yaklaşık 1 yıl  oldu. Şuan Orta seviyede Hollandaca konuşabiliyorum ( Okuma - Yazma- Konuşma ) yine nerelerde , ne yaptım, neleri çalışarak bu kadar öğrendim bunları burada paylaşmak istiyorum.



Hollanda'ya gelmeden önce şu meşhur cep konuşma  kitapları ve bir sözlük ile çat-pat hollandaca konuştuğumu sanıyordum. Turist olarak gelip gittiğimde de  '' merhaba , nasılsın'dan sonra ( hoi, gaat goed )  kolaya kaçıp her yerde ingilizce konuşuyordum. Tabi zaman geldi ve Hollanda'ya taşınma ve yerleşme işi gerçeklik kazanınca artık bu  zor  dili öğrenmem gerekiyordu.


Hollanda'ya yeni taşındığımda ( Kasım 2018 ) Öncelikle civar çevrede Ücretsiz Hollandaca Kursu aradım. Güney Hollanda ( Gouda civarı ) bir yerdeydim ve bu bölgede o tarz bi kurs bulamadım. ( Fakat bir arkadaşım Gröningen'de  mültecilerle ücretsiz ders alabiliyor o yüzden çevredeki bu tarz kursları iyice arayın  bu kurlar çok  faydalı) Daha sonra buraya mülteci olarak gelmiş bir tanıdığın tanıdığının sahip olduğu  ' NT Nederlands  ' kitaplarını ödünç aldım. Kitaplar CD ler ile beraber geliyordu. açıkçası vakit ayıramadığımdan pek bakamadım çünkü aynı zamanda kendime yakışacak ( nasıl bir şeyse bu ) bir iş arıyordum. Vaktimi iş arama ve adaptasyon ile geçiyordu.
neyse  o Yayınlardan bazısı Yine bu kitaplar çok pahalı ve sadece Mültecilere  bedava veriliyor. Yada internetten alabiliyorsunuz. Gayet  faydalı kitaplar.  Bir Hollandaca kitaplarla  ilgilenenler için kitabın ismi :  Delfste method - Nederlands voor Buitenlanders ( Yabancılar için Hollandaca ) link

Hanım Hollandalı ama genelde ingilizce konuşuyoruz.  Hollanda'da sözleşmeli  ( bizde SSK'lı diyeyim ) bir işte bulmuştum, Fakat bu dili öğrenmem de gerek o halde elimin altındaki Youtube üzerinden yayınlara baktım. bir çok faydalı yayın youtube'da mevcut.  özellikle Telafüz önemli olduğu için Youtube bu konuda ücretsiz bir nimet.

Youtube'da en beğendiğim kanal ise Alfa College tanıtımlarının yapıldığı videolardı. ( Docent Mirian )



Tane tane ve süper bir anlatış var. 

Not :  betweterfestival gösterisinde konuşmacı olarak gelen uzman Sterre Leufkens'in dediğine göre Hollanda'ca hem yetişkinler hemde çocuklar için zor bir dil olduğunu söylüyor. o halde işimizi biraz ciddiye alalım.  ingilizcesi iyi olan kursiyerler için dil bilgisi olarak bu siteyi öneririm.

Bizde Trt 4 Açık öğretim yabancı dil dersleri olurdu. onlar gibi yayınlar yapılmış ve bunlara ulaştım.  önce bir video paylaşılıyor, genelde şarkılı videolar bu biraz gülünç şarkıların temel amacı tabiiki de kelimelerin hafızanıza daha kolay yer edinmesi için ( Bazısından hala kurtulamıyorum  boodschappen lied ( Alışveriş şarkısı   )  Bu içeriklerde yine Youtube üzerinde oefenen.nl / Taalklas  erişebilirsiniz.  Videolarda bir Doçent hanım ( Okutman)  ve genelde 3 yabancı ( Göçmen ) ile beraber videolar çekilmiş. Günlük hayatta işinize yarayacak konuları işlemişler. Bir sürü videoyu inceleyip kendinizde sorulara cevap vermeye çalışın.  Eski yayınlar olduğu için alt yazı destekleri yok ama sorun değil. Kulağınızın kelimelere alışmaları yeterli.




Hollandaca'ya en baştan başlayacaksanız kesinlikle ikinci el dükkanlarından yada çevrenizden bedava ( kütüphane ) edinebileceğiniz çocuk kitapları ve çizgi filmlerden faydalanabilirsiniz. Bu gerçi her dil için aynıdır.  Bu kitaplardan sayılar, mevsimler , günler , aylar , ülkeler , diller vs gibi başlayabilirsiniz. daha sonra daha çok kelime ve fill öğrenerek pekiştirirsiniz.

Evinize sürekli ücretsiz gelen reklam folder dedikleri küçük dergilerde günlük hayatta yeme, içme, giyim ,mutfak  , mobilya, hatta ev aletleri için hepsini görselli olarak  yazılışını görebilirsiniz. Zorlanacağınız kısım kesinlikle telafuz kısımları. Top 10 Telafuzu zor Hollandaca kelimeler örnek,  Hollandalılar oefenen oefenen ( alıştırma yapıp pekiştirin diyor  yada knallen knallen yani çalış çabala gibi... ) 


Pekala yine Youtube'da yatıp uzanırken yada dinlenirken dinleyebileceğiniz  güzel telafuzlu cümle örnekleri ve kalıplarını da aşağıdaki videolardan öğrenebilirsiniz. 






Bunlar gibi kitap ve videolara çalıştınız ama bunu uygulamanız gerekli. iyi derecede ingilizce biliyorsanız sürekli kolayınıza kaçan dil olan ingilizce ile işinizi her yerde çözebiliceksiniz çünkü herkes size  - '' biz ingilizce konuşabiliyoruz  yahu '' diyecektir.  Fakat benim gibi Satış elemanı olarak çalışınca günde 100 farklı müşteri ile konuşma ve pratik yapma  şansınız olup öğrendiklerinizi pekiştireceksiniz.  Bir sürü expat kendi dili, sonra ingilizce  ( anadili ingilizce değilse )  ve Hollandaca konuşmaya çalışırken beyni daha da yoruluyor.  Beyninizde bir Switch var ve onu Hollandaca'ya çeviriyorsunuz. ingilizcem daha iyi olmasına rağmen birden bir ingilizce konuşan yabancı müşteri geldiğinde beynim dur bi sn dili değiştir gibi duraksıyor. beynim otomatik Hollandaca cevap vermek isterken ( Anadilim Türkçe olmasına rağmen ) bu tarz anlık dil değişimlerinde ingilizce cümle kurmada zorlanıyorum ki ingilizceyi ciddi ciddi akıcı konuşurken oluşan bir durum. belki de kişisel herkeste aynı şey olmayabilir.

Hollandaca öğrenmeye çalışırken internette en çok Hollandaca ingilizce kaynaklar olduğundan bir dezavantaj gibi aynı zamanda büyükte bir avantaj ingilizce bilmek.

örnek : şurada en çok kullanılan 1000 Hollandaca kelime mevcut. Hollandaca - Ingilizce.




Goede Tijden Slechte Tijden : ( iyi zamanlar kötü zamanlar ) adlı dizi. Bu dizi yaklaşık 30 yıldır TV'de aynı bizdeki Yalan Rüzgarı gibi  bir dizi. Günlük dil konuşuluyor. Dilerseniz TV'nizin altyazı seçeneği ( ondertitle )   aktive edip daha da  pekiştirebilirsiniz.  birde ''  De wereld draait door '' adlı Talk Şov. Güncel konular ele alınıyor.  (  Türkçe'ye  ''  Dünya dönmeye devam ediyor '' diye çevirebilirim ) 


Hollandaca'da bir sürü  Almanca, Fransızca  ve ingilizce kelime var. Dil canlı bir varlık, gün geçtikçe bu kelimeler daha da artıyor. Özellikle ingilizce. Beni ilk olarak  ingilizce benzeri olan kelimeler için bunlar yıllar evvel  ingilizce konuşmak istemiş ama başaramamışlar diye düşündürüyor. örnek  Tr. Diz :  NL . Knee okunuşu Kınii  (  ing. Knee  okunuş niii ) Hollandalılar biz bi harfi oraya boşa koymayız diyorlar. 




Hollandaca bilmiyorsunuz ama ipuçu vericek bazı kelimeler : 

 EN :   Condition  ( kındişın ) .  = NL : Conditie ( konditsi ) 

EN : Reparation  ( repereyşın  = NL. Reperatie ( reperatsi ) 

EN : Sirtulation   = ( sirçüleyşın )  NL : Sirtulatie  ( sirtülatsi )  vb...

sonu -tion ( şın )  ile biten ingilizce kelimelerin  sonunu -tie ( 'si) ile bitirin. 


en zor harf ve okunuş :   G harfi.  insanın boğazı tahriş oluyor ( adamı tahriş etmeyin ülen ) birde geçmiş zamanda daha çok -g olduğu için daha da zoraşıyor. ik  ga  ... ik ga... ( gidiyorum...)  tamam okay fakat  ik ben gegaan ( gittim )  bu okunuş daha da zorlaşıyor. 


ui :    okunuş aü -  sade  kelime anlamı  “ soğan  “ ama bir sürü kelimenin içinde ui  harfleri var  be okunuşları zor. örnek -ui barındıran liste -ui


Lekker !!!


En çok duyacağımız kelime bu '' Lekker '' bir sürü  cümle önüne gelip bir sürü anlamı oluyor.

Lekker : TR.  Leziz ,  güzel , Hoş , içimli , Lezzetli .

Lekker man ! Güzelmiş adamım.

Lekker Wijfe :  Güzel hatun.

Lekker Bezig :  Bir iş ile güzelce meşgul olmak ..

Lekker Snel : Bayağı hızlı , Bi çırpıda , işi hızlıca yapmışsın.

Lekker Warm : Taptaze sıcacık ve Leziz

Lekkere Geur/en ( Hoş parfüm ) 

Lekkere Vis ( lezzetli balık )

Lekker lang uitslapen : Güzelce uyumuşum  !

(Ga ) lekker naar huis : Güzelce eve gitmek ! ( ing. ' going to  go ' kalıbı gibi ) 

(Ga)  lekker douchen : Güzelce duş almak 

wat een lekkere appel is dat :  Ne lezzetli elma imiş yahu !

Lekker weer  : Güzel Hava

Lekkerste  :    -ste burada EN '  ve daha Anlamında. En  leziz, en  güzel, en güzeli , en hoşu anlamında.


Lekker Dansen :  Güzelce dans etmek

Lekker doen : güzelce yap(mak)


Lekker gewoon (  Lekker G'woon )  sap sade güzel, orjinal

Lekker Slim :  akıllıca , zekice




-tje -je   küçültme Son eki.


Hollandaca kelimeler öğrendiniz ama  bu kelimelerin bir çoğunu günlük hayatta -tje - -je  ( küçültme ) son eki ile bitirmelisiniz. Bu Hollandaca da olmazsa olmaz birşey.

örnek : Ekmek :  Brood :   Broodje ( okunuş bırodce ) 

 Hap  ( ısırık , tadımlık ,  atıştırmalıklar anlamında ) Ama Hapje ( Hapjes ) (  okunuş : haapye )   denir.

 Cola - ( kola ) Colatje ( okunuş  kolatce ) 

örnek : Düzenli :   NET  :  netjes ( okunuş : netces  ) 

Tart : Taart :  Taartje ( okunuş taartce ) 

liste :  lijst  :    lijstje  :  (  okunuş laystce  ) vb. yüzlerce kelime sonunu bu şekilde küçültme son ekleri ile yazar ve okursunuz. 



Bol pratik yapın, Günlük doktor'a , market'e gittiğinizde bu dili konuşmaya çalışın. bilmediğiniz kelime ve durumda ingilizce ile desteklersiniz. insanlar dünyanın her yerinde kendi dillerinin konuşulmaya çalışılmasından hoşnut oluyorlar özellikle göçmenlerin çabaladığını görünce hoşlarına gidiyor.

Açıkçası bu konuda daha fazla yazacaktım ama bir hafta sonumun bir kaç saatini şimdiden aldı.  Yoğun olmasam yazacamda yazacam. Hatalı olduğumu düşündüğünüz yerler olursa bana yazmaktan çekinmeyin. Bazı dostlar  Sözlük'ten  yazıyor,  bazı dostlar ise  e mail ile ulaşmak istiyorlar. onlarda  iletişim için dj_sammy248@yahoo.co.uk 'dan bana e-posta ile  ulaşabilirler.  Elimden geldiğince herkese  yardımcı olmak isterim.



son olarak birde Gröningen universitesinin başlattığı kursa başladım. çok faydalı bi kurs. 3 ders bedava. ilgilenenler Future learn'e bakabilirler. tavsiye ederim. belirli seviye sonrası sınırsız paket için yaklaşık 150- 200 euro istemekteler bilginiz olsun. 

Size Hollanda'dan esenlikler diler , Bir dahaki blog'ta görüşmek üzere, Hoşça kalın.

Saygılar


Andaç.





Yorumlar

  1. Merhaba Andaç abi,

    Çok faydalı ve okuması keyifli yazılar yazıyorsunuz. Severek okuyorum. Umarım devam edersiniz. Benim de eşim Hollandalı ve onun soyadını aldığım gibi soyadımda o çok zor olan G harfi var. Dediğiniz gibi hakikaten adamın boğazı tahriş oluyor :)
    Saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Zey,

      Değerli yorumun için teşekkür ederim. Vakit buldukça blog yazıcam. Şöyle bir baktımda şuan'a dek hemen hemen ayda 1 blog yazmışım. Arada bir kısa blog'lar yazmayı düşünüyorum. Bu sayede daha çok blog yazıp arayı boşlamamak istiyorum. o 'G ' harfi benim gibi satış sektöründe günde 100 kez ' Graag Gedaan ' diye cevap verince daha da yorucu oluyor. Güney Hollanda'dan size ve değerli Eşinize ( Meneer G ) Saygu ve Selamlarımla.

      Sil
  2. Merhaba. Ben Hollandaca öğrenmek istiyorum. Araştırdığım ve sizin önerdiğiniz kaynaklar hep İngilizce fakat benim İngilizcem pek yok. İstediğim tarzda temel seviye bir kitap da bulamıyorum. Acaba sizin önerebileceğiniz temel seviyede anlatan bir kitap var mı? Şimdiden çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Merhabalar. Bloga gösterdiğiniz ilgi için teşekkür ederim. En kısa zamanda size geri dönüş yapmaya çalışıcam.

Saygılarımla.

Andaç Abi.