Hollanda CBR Theori Sınavı - Sınav geçme ipuçları - Geçiş öncelikleri - Faydalı Belki Faydasız Bilgiler

©

CBR  Teori Sınav  Salonu Atmosferi . Dokunmatik Ekranlı Sınav Sistemi.


Merhabalar

Hollanda'ya aile birleşimi ile taşınalı 6 ay olduktan sonra Türkiye'den aldığım Ehliyetin geçerliliği bitmiş oluyor. Bu  6 ay sonunda doğru Ehliyet sürücü kursuna yazıldım ve aynı anda da Teori sınavına gün aldım.

daha önce'de bundan bu blog'ta bahsetmiştim. Orada da belirli Teori sınavı sorularına da yer vermiştim. Çalıştığım kaynak Vekabest kitabı idi bu  kitabı 30 euro'ya alıp , işim bitince 15 euroya sattım.  kitap 300 küsür sayfa beyin yakıyor. kitap ingilizce idi. Bir çok Trafik ile ilgili terime pekte aşina olmadığımı anladım. Yine ingilizce ve türkçe olarak çok az kaynak var. Bir günde Teori sınavı geçiren Kurslar ( 100 -150 euro istiyorlar )  kitaptan çalışıp girdiğimde  kalmıştım. sonra kendime bu siteyi buldum ( theori Examen nl...ayda 15 euro ödedim. ve işe yaradı )  ve 2. denememde neredeyse geçiyordum ( ufak tefek saçma hatalar yapmıştım ) 3.de 1 hata yaparak geçtim. Artık Teori sınavı için Ahkam kesebilecek seviyedeyim diyebilirim.  Yine verdiğim sitenin forum kısımında ingilizce yada Hollandaca sınavda çıkan soruları paylaşıyorlar. tabi ne kadar hatırlayabilirseniz. Sorular internette paylaşılmıyor, benzerleri belirli sitelerde test olarak satılıyor.  birebir aynısı da çıkıyor ama aşağıda belirteceğim gibi bir çok teorik bilgi ezber nihayetinde. illaki aynıları çıkacak. En önemli ve zor olan kısımları aşağıda belirteceğim .Belki bir kaç örnekte veririm. Şimdiden sınava gireceklere başarılar. ( türkçe ve ingilizce kaynağın ferdeyse olmadığı sistemde cidden şansa ihtiyacınız olacak ) Son olarak diğer blog'ta sınav atmosferi ve daha değişik bilgileri barındırıyor. Press 0

Açıkçası Teori sınavında ezber bölümü var o kısım pek önemli değil, Aşağıda bazen Hollandaca bazen de ingilizce terimler verebilirim. Sınava Çevirmenli Türkçe yada çevirmensiz ingilizce yada Hollandaca'nıza güveniyorsanız Hollandaca girebilirsiniz. ingilizce ve Hollandaca sınav fiyatları birbirine yakın iken Türkçe  çevirmenli olan tuzludur.  :Soruları Türkçeye çevirip aynı şekilde sordurabilecekken çevirmenli yapmaları çok ilginç. Durduk yerde çevirmenin ücreti olan 70 euro da size kitleniyor. neyse konumuzu dağıtmayalım.



Asıl önemli bölüm Geçiş öncelikleri ve Karayoluna / Otoyol'a  giriş, çıkış ve Sollamalar ile ilgili kuralları bilince sınavı geçebiliyorsunuz.
Bu sınava 3 kerede kazandım.  Bu Hollanda için normal bi rakam ama birazcık Teorik destek ve bir bilenden tüyo ( tip ) alsaydım 1 kere bilemedin  2 kerede de alabilirdim.  ki kalınca bu sınavı 1 eksik -2 eksik soru ile kalınıyor.

mesela ilk bölümde belirli hava  ve yol koşulları var 8 saniye içinde yaşadığınız duruma reaksiyon vereceksiniz. bu kısım en kolay kısım. tabiiki de bu kısımı da iyi çalışmalı. bu  sınavın ilk bölümünü oluşturuyor. burada 25 sorunun 13ünü doğru yapmanız yeterli ve bu bölümden kalan olmuyor .

2. bölüm ise 40 soruda 35 soru olan bölüm. 87.5% bir doğru cevaplama ölçüsüne CBR neden baz almış anlamış değilim.   bu 40 sorudan yaklaşık 5-6 tanesi geçiş önceliği ve bu konuyu anlamadıysanız sınava boşa girmemenizi rica edicem.


bir sürü soru var ve genelde bir sürü sorulmuş aynı sorular var. bunlar yaklaşık 20 soru. hep çıkıyor ama amaç buna bir 15 tane daha eklemek gerek.

 mesela sınavda da seni hata yaptırmaya ve iyi okuyup okumadığınızı anlamaya çalışıyor. en çok karıştırılan levha sorusu tümsek ve bozuk yok... ( speed bump & uneven road  alttaki iki levha)

Fakat Türkiye'de girdiğiniz sınavda 3 saçma bir mantıklı cevap olurken burda 2 şık var iken 2 cevapta mantıklı gelip sizi hataya sürüklüyor.

Sollamalar : Sollama kurallarını iyice okumanız lazım. Hollanda'da hem sağdan hem soldan öndeki aracı geçiyorsunuz ve bununda kuralları ve koşulları var. bunu iyi çalışmanız gerek.

Örnek bunlar ile ilgili

Yol şerit Çizgileri Müsait ,( sizin tarafınız kesik çizgi )  Sollama yasağının bittiği levhaya yaklaşıyorsunuz ( 10 metre ya var ya yok , ) Yine öndeki aracı bu levhayı geçmeden sollayamazsınız.. yani Manevramıza bu levhadan  sonra başlayacağız. Eğer başka bir levha Sollama yasağı gösteriyorsa, o manevrayı tabela öncesi sonlandıramayacaksanız hiç başlamayın!

Yol şerit çizgileri müsait ama Sollamayı yasaklayan bir levha var. Sollayamazsınız.

Yol şerit çizgileri müsait ama  Sollama yasaklayan  bir levha ( fakat levha altında şunlar hariç diye resim oluyor burada da sizi kandırmaya çalışan bi levha söz konusu burada şaşırıyorsunuz ) Yasak size ait değilse Sollayabilirsiniz

Yol şerit çizgileri sollamaya müsait ama çok tehlikeli bir kavşaktasınız... burada da sollama hiç mantıklı değil.

Yol şerit çizgileri müsait ama çok yoğun bir siste sürüyorsunuz, Yine  öndeki aracı Sollayamazsınız.

Otoyol'da en sol şeritte sürerken önünüzdeki araç orta şerit müsait olsa bile en soldan sürdüğünde ona klakson çalıp yada selektör yapıp o şeritten çıkaramazsınız. yada aynı şekilde bu aracı sağdan sollayamazsınız. orta şerit'e geçip müsait bir ara geçiş yapmalısınız ( saçma geldiğini biliyorum )

Yine Sollama yapmaya karar verdiniz ama sollamayı tehlike arz edecek  bir durum oluşacaksa her ne kadar yol şerit çizgileri ve bir yasak olmamasına rağmen sollama yapamazsanız.

Yine  Tüm Manevralarda  sinyal vermeyi  ve tüm aynalarınızı ve baş hizasından kör noktayı kontrol etmeyi unutmayınız.


Otoyol'a girerken ( merge )  hızlanma şerit'inin tamamını kullanabilirsiniz ama sonunda duramazsınız. müsait bir ara yola sinyal vererek girmeniz gerekir. Hatta bir sol şeritten bir kamyon tır vs geliyorsa hızlanıp onun önünden  giriş yapmanız daha güvenli olacaktır.

Otoyol'dan çıkarken ( hızınızı  çıkış ''  Deceleration  '' şerdiinde  )  düşürmeye başlayın. bu çizgili şerit'e girmeden hızınızı düşürmeniz trafiği yavaşlatacaktır.  Trafikte amaç Trafiğin sıkışıklığa uğramaması, gereksiz geçiş hakkı verilmemesi, belirtilen max hızlara ,  tabelalara , trafik işaretçilerine,  trafik ışıklarına , kurallara uyulması ve sağ duyu ve öngörü ile emniyetli şekilde sürüş yapmak ( N L. inzicht, EN:  Foresight )

Otoyoldan çıkmanıza ramak kaldı ama fikrinizi değiştirdiniz, Otoyol'a geri dönemezsiniz. Otoyol'daki acil durum cephelerine ( emergency lay-by)   acil bir durum olmadıkça duraklama yapamazsınız. Burada Telefon görüşmesi yapmak için bile duramazsınız. bu cepheler her 500 metre'de bir vardır.

Hızlanma şeridinden bir araç otoyol'a girmek istiyor , sizden sağ şeritte yani bu aracın gireceği şerittesiniz fakat sizin sol şeridiniz müsait ise siz o şerit'e geçin ki , hızlanma şeritinden yola katılmaya çalışan araç rahatça ve güvenli şekilde yola girişini yapsın.

100 km  hız yapabildiğiniz karayolu : bu yola hızı en az 50 km /sa olmayan araçlar dahil olamaz. burada max hız 100 km ( yol çift gidiş geliş ve ortası yeşil alan ) eğer herhangi bir max hız veya  örnek . yağmurda (  nl. bij nat dek ) hız 80 yada 90 demiyorsa hız daima 100 km/sa idir. bu hız Binek araç için.  Binek araç bir kasa çekiyorsa bu hız 90km. kamyon kamyonet için hız bu max hız 80 km/sa 'dir.



Otoyol . max hız 130 km/Sa. herhangi bir aksi durum bir levha yada elektronik board aksini belirtmedikçe  bu hız binek otomobilinize 130 km'dir.  kamyon kamyonet için ( Lorry - Semi trailer )  80km sa dir. bu yola hızı 60km olmayan hiçbir araç giremez.


Hollanda da hız sınırlamaları çok fazla.

Yaşam alanı : ERF ( Homezone ) 15 km idir. buranında giriş çıkış ve park etme kuralları vardır yine geçiş önceliği kuralı vardır.

30 Km yolu.  şehir içi evinizden hemen çıktınız 30 km yola girersiniz. yani aslında başlama 15 km sonra tali yoldan ana yola giriyoruz bu 30 km sonra yolun ortasında çift  çizgi olan bir yol (  NL. şehir içi binnende bebouwde kom ) 50 km ve / veya 60km saat yola giriyoruz. daha sonra 80 km lik bir başka yola ( buiten de bebouwde kom ) daha sonra 100 km kayaolu  ve otoyolda 130 km sa. Tüm sistemi karıştıran ise bu bölüm.  Özellike bu hız değişimi 50 ile 80 km olan şehir içi kısımda çok fazla hız değişikliği olduğundan ( inside of built up area )  en çok kazalara mahal veriyor.

Bu 50 km lik yol ile 80 km yol ayrımını yoldaki çizgiler ve size geçiş öncelşiği sağlayan   baklava dilimi şeklindeki sarı levhanın kavşak önünde olması 50 km lik yol kavşaktan sonra olması 80km lik bir yola girdiğinizi belirtir.

Pratik sınavda sürekli kalanlar bu hız sınırından ya yavaş yada hızlı gittikleri için kalıyorlar. bu kısımları iyi tatbik edip iyi çalışmalı. Teorik olarak öğrenmesi çok kolay.

Yine en zorlanılan kısım. bizde çok olmayan Döner alanlar ( bunun Turbosu da var )

Döner alan :  Nl. Rotonde - ( En. Roundabout )  Bu alana girerken vitesi sürekli 2 ye alıyoruz. Bu alanda düz gideceksek herhangi bir sinyal vermenize gerek yok. çıkarken sinyal verirsiniz. Bu kısımda bir başka aracı sağdan geçebilirsiniz. Yine Turbo bir  Döner alana girerken öncelikle doğru şeride girip devam etmeli çıkarken sinyaliniz vermelisiniz. Yine bu şeride girerken arkadan ışıkları ve sireni açık polis, itfaiye ve  ambulans geliyorsa bunlar şeritten çıkana kadar döner alanda tur atın. o  acil durum aracının sağa mı sola mı gideceğini kestiremezsiniz.


En önemli kısım Eşit şartlarda olan bir kavşaktasınız. Ne sizde nede sol veya sağınızdan gelende bir levha var. Bu durumda

- önemli hatırlatma Sağa dönen her zaman sola dönenden önce geçer

-önemli hatırlama 2 : Hollanda'da her zaman sağdan gelen  üstünlük sahibidir ( Geçiş önceliği hakkına sahip bir levha' levhalara sahip iseniz örnek1 bu geçersiz)  bu konu ile ilgili  öncelik levhaları burada.

Priority : Geçiş önceliği  - Verlenen van Vorraang / voor laten gaan

©
Resim A :  Bu resimde kırmızı araç geçiş önceliğine sahip. Soldan veya sağdan gelene yol vermez.




©


Resim B :   Mavi araç ve yanınızdaki motor veya bisiklet sağdan gelen kırmızı araca yol vermek zorunda.





©

Resim C : MAvi araç sola dönücek ve kırmızı A  isiml iaraç düz devam ediyor. Kırmızı araç ilk geçiyor. akabinde Mavi araç geçiyor.




©

Resim D:  aracımız sağa dönücek. Bize karşı Yol ver levhası var ama bu levha sürücüler için geçerli. fakat ne zaman bir ( Nl. Zebrapad ) yaya yolu var ayrıca yay'nın bulunduğu yola dönüceğimiz için yaya ilk geçiyor. biz  kahverenkli araç sonra geçiyoruz



en önemli konumuz a ve b yolu... bir T kavşaktayız.

©

Resim E : Beyz sürücü kursu aracımız sağ'a dönücek. Beyaz sürücü kursu adayımızın yolu A yolu ise gireceği yol B yolu diyelim. B yolunda ise bir yaya herhangi bir yaya geçidi yok, bizde de geçiş önceliği yada yeşil yanan  bir ışık yok. ona da kırmızı yanan bir ışık yok. bu durumların sonucunda eşit şartlarda  Yayanın ait olduğu yola girmeye çalıştığımız için yaya önce geçiyor.

Tam tersi bizde yayayı karşıdan gören aynı B yolunda olsa idik yani dümdüz devam ederken bu yay arkadaş yolun sağı veya solunda olsa idi ( yaya geçidi yok, bize  ters üçgen yol ver işareti dahi olsa ki bu işaret sadece ve sadece  sürücülere yol vermemizi sağlıyor hatta STOP levhası olsa idi bu levha da sadece  ve sadece sağdan gelen sürücülere yol vermemizi sağladığı için bu yaya'ya yol vermeyecektik )

 '' Lütfen kim sürücü ve kim sürücü değil iyice çalışın . Bir bisikletli sürücü iken eliniz ile bisikleti iterek yürümeniz aynı şey değildir. tam tersi Bir atı sürmek ile atın yularını tutup yürümek ise iki şekilde de sürücüdür. ( kafa karıştırıcı biliyorum )   bir sakat arabası karakolunda sürücü iken, bir yürüyüş yolunda  ( footpath ) yayadır.  Bir Kör, elinde çubuklu adam ve engelliler her durumda önceliklidir ve geçiş önceliği hakkı vardur! '' 




©

Resim E'de yine kontrolsüz bir kavşak ( burada  Sağdaki ilk geçer kuralı işler .. ışık yok, levha yok , yolun önünde bir köpek balığı dişi  dediğimiz size doğru olan ters üçgenler ( shark teeth yada haaitanden yok ) yada yolunuzun önünde düz bir çizgi yok....  3 numaralı aracın sağında bir  bisikletli, bisikletlinin sağına ise siz varsınız. Resimde de belirttiği gibi ilk siz geçiyorsunuz. sonra bisikletli. sonra dümdüz devam etse bile 3 numaralı beyaz araç devam ediyor.




Bir yolda gidiyorsunuz ve polis  , itfaiye yada ambulans siren ve ışık açmadan sizden öncelik alamaz ! ( veteriner yeşil minibüs aracının geçiş önceliği yoktur ) 





©


Resim F:  Beyaz hatchback araç bizim aracımız olsun. sarı baklava dilimli levha bize dönük ve ayrıca levha altında sola dönüşte önceliklidir diyor. diğer  karşımızdaki turuncu moped ve sağımızdaki kırmızı motosikletli  her ikisinde de  köpek balığı dişi çizgisi yani bekle çizgisi var. bu durumda ilk beyaz araç yani biz geçiyoruz. daha sonra kırmızı motosikletli aracın sağından gelen turuncu mopedli geçiyor ( her ne kadar dümdüz devam etse de hollanda da kural bu şekilde ... ) en son ise kırmızı motosikletli geçiyor.



©

Resim G : Döner alana yaklaşıyoruz ve bisiklet yolundan gelen soldan da olsa bir bisikletli var. bize de yol ver (  Sadece sürücülere ) levhası mevcut.  ve bisiklete yol veriyoruz. sonra biz geçiyoruz.






©

Resim H : Bu yolda bize bir geçiş önceliği mevcut fakat biz sağa dönüyoruz.  ( biz a yolundayız sağ tarafımızda B yolunda olan bir yaya ve yine B yolundan  solumuzdan gelen bir motor bisikletli var ama motosikletliye bir shark teeth  yani köpek balığı dişi var. o her halukarda bekliyor. biz onun sağındayız ve biizm önceliğimiz var ama sağımızdaki yayanın yoluna girdiğimiz için Sağdaki voetganger denilen yaya 1. sonra personauto denilen gri araç biz geçiyoruz ve en son motorfiets yazan motosikletli geçiyor .




©

Resim I :  Tram yani tramwaylı bir soru. Aslında Tramvay her daim öncelikle taki başka bir araç öncelikli yoldan geliyorsa o geçiyor yada bir yaya geçidi söz konusu ise yaya geçiyor sonra sıra ile geçiş oluyor.

Bu resimde YAYA ( voetganger ) ilk geçiyor daha sonra Tramvay ( aksi belirtilmedikçe  Tramvay hep öncelikli ) sonrada gri personenauto geçiyor.


internette dijital ortamda bir sürü soru çözeceksiniz, aslen mantığı anlayınca tüm soruları çözersiniz, online sınavda çöze çöze soruları ezberlersiniz. Bu da sizin olduğunuz konumu yanıltabilir. o yüzden örneklemeyi çok tuttum. diğer teorik işte bir araç maksimum 12 m olur, bir araç çekici ile maksimum 18 m olur araç yüksekliği maksimum 4 metre olurda işte 2.55 enli olur gibi ezber konuları zaten ezberleyeceksiniz. bir sürü soru çözerken diğer blogta belirttiğim ilginç  ve Türkiye'den   ve bazı avrupa ülkelerinden farklı ( ilk yardım kitinin  , acil durum üçgen levhanın zorunlu olmaması  ) gelecektir.





©

Resim i :  military cologne dedikleri askeri konvoy tali yoldan ana yola geçiş yapacak onu da resimde görebilirsiniz yolun solundan bisiklet yolundan bir bisikletli geliyor. her halükarda bisikletliye geçiş hakkı vermeli.

©

Resim J : Tramvaylı bir soru.  ne trafik levhası ne geçiş önceliği ne dur ne yol ver. herkes eşit bu durumda tramvay ilk geçiyor. sonra da çekici'nin ( kamyon Semi trailer )  sağındaki mopedli geçiyor ve en son mavi kamyon geçiyor.



©

Bu resim  K yine tramvaylı, ilk olarak tramvay , Sonra moped ( kırmızı traktörün sağında ) en sonda traktör geçiyor.




©

Resim L :  beyaz araç paved yol yada düz zeminli yolda ve önceliği var. bisikletli ise ondan sonra geçicek. traktörlü sola dönmek istediği için ondan sonra geçiyor ve en son yayalar karşıdan karşıya geçiyor. buradaki önem arz eden şey, iki tane unpaved yoldan yani toprak yoldan gelen sürücü var. bu sürüclerdne sağa dönen öncelikli ve sola dönen en son geçiyor. yayalar ise traktörün yolunda olduğu için en son geçiyor.



Resim M  : en zor soru ile  örneklendirmeyi bitirecem. Bu soruda bir Tramvay ama önünde yol ver işareti var. ( size ters duruyor ama iyice bakın resme ) beyaz hatchback sola sinyal vermiş ve kendisi öncelik hakkı elde eden bir levha önünde duruyor ve kendisi ilk geçiyor. sonra tamvay daha sonra ise bisikletli turuncu elbiseli kişi geçiyor ( çünkü motosikletlinin sağında ve motosikletli kişide shark teeth ve yol ver işareti var ) en sonda motosikletli geçiyor.



Lütfen Cenaze konvoyu ve Askeri konvoy geçişine çalışın oradan 1-2 soru çıkacaktır. Askeri konvoyu ilk araç iki mavi ışık ve  bayrak, ortadaki sol mavi sağ yeşil en arkadaki araç iki yeşil ışıklı olan. 

Bu araçlar normal koşullarda normal kurallara sahip fakat askeri konvoyu sadece geçiş önceliği yolundan gelen bir araç kesebilir. onun detaylarını iyice çalışın.




©
Yukarıdaki bu levhada beyaz ok ile gösterilen araç öncelik sahibi ( bu yolda bir daralma olsa eğer karşıdan gelen araç ilk önce o daralmaya gelmediyse o sizi beklemeli ve siz geçersiniz  ) 

yukarıda anlatmaya çalıştığım Geçiş Önceliği  kısmını bu sitede özetini bulabilirsiniz. özellikle a ve b yolu mantığını iyice çalışmalısınız. Yolda düz gidiyorsunuz sağınızda bir yaya engelli değil , kör ve bastonlu değil, size karşı bir yol ver levhası yada Stop levhası bile olsa ona yol vermezsiniz. bu kişi yolun solunda  yada sağında olmasının bir anlamı yok. kurak geçerli.

Yeşil hep yeşildir kuralı. aracınıza yeşil yandı yaya geçidinden geçiyorsunuz solunuzda bisiklet yolu var yine siz geçiyorsunuz.


Trafik geçiş önceliği

1 - işaret ve işaretçiler ( lolipop adam - yada okul önünde bekleyen dur geç diye bekleyen kadın )  trafik polisi el işaretleri )
2- Trafik ışıkları
3- Trafik levhaları
4 -Trafik kuralları

Trafik  ışıkları bozuk ise sağdan gelen ilk geçer kuralı geçerlidir.




lütfen sınavı ciddiye alıp iyice hazırlanıp sınava girin. sınava  max 1 hafta kala sınav tarihinizi ileri tarihe online şekilde alabilirsiniz. sınavın uzun dakikalı olan versiyonunu satın alıp, sorularda ( zorunlu - yasak mı - olur mu  - yapılabilir mi - ilk kim geçer yada en son kim geçer )  gibi kelimelere dikkat ediniz. bizde o kısmın altı çizili yazılırken bu sınavda yazılmaz.

Diğer  '' Hollanda'da ehliyet almam gerek mi ''   adlı yazım ile birleştirip bu blog'un umarım bir faydasını görürsünüz. Biz hem zaman hem azda olsa para kaybettik , Diğer  kendi Ülke vatandaşlarımın aynısını yaşamaması için bu yazıyı yazdım.

Resimdeki görseller telif hakkına sahip olabilir. Şimdiden Başarılar,  Pratik sınavına girince o sınav ile alakalı da burada paylaşmak isterim . 

Kazasız belasız sürüşler.



Sağlıcakla kalın.

Andaç.






Yorumlar