2020 Biterken... Nerede Çalışıyorum. Yarım Ekmek Ülkesi Hollanda!!!! Corona Promosyon'u




Herkese Tekrardan Merhabalar

Öncelikle çok geç oldu ama İzmir ve Türkiye'ye geçmiş olsun diliyorum. Depremin olduğu mekanlarda doğup büyüdüm diyebilirim. Yaralılara acil şifalar diliyorum. Gündemin çok ama çok gerisinde ama uzun zamandır yazmadığım için bunu paylaşamadım.


Aralık ayı. Buraları Noel heyecanı sardı insanlar şimdiden ailece ( Geniş Aile )  beraber yemek yiyememe üzüntüsü içinde. Ama bi şekilde noel'i kutlayacaklar.  Bu onlar için çok önemli. En azından hediyeler  ve Tıka basa Gourmet yiyecekler. 

Aralık ayı geldi ve 2020'ye hoşçakal demek için sabırsızlanıyoruz. Daha kötü bir yıl olamazdı ....


Bildiğiniz gibi  Maradona'yı da kaybettik. Huzur içinde uyusun. 




Neyse ben nerede Çalışıyorum.


Ben daha önce de belirttiğim gibi ülke çapında bilinen bir Süper market'te Fırın bölümündeyim. Daha evvelden de Yeme içme bölümünde de çalıştım. Bu iş sayesinde bi sürü Avrupai pastane ürünlerini tanıma ve tatma şansına eriştim. Ekmek ve fırınlama ( artisan ) hakkında çok bilgi edindim. Bi sürü kurs ve Fuarlara katıldım. işler nasıl dönüyor buna hakim oldum eğer birde Hollandacam çok iyi seviyede olsa idi çok daha ileri seviyelere gidebilirdim. Çünkü Hollanda da kayırma olayı  çok az. Çok çalışan kovalayan ve müşteri odaklı olan kazanıyor.  3 aralıkta 2 yıldır aynı işyerinde çalışmış olacağım. o şirkette 15 yıldır çalışanların yapmadığı işler olan sipariş verme ve email atma gibi işler yapıyorum. Özellikle sipariş verme kimse kendini o riske atmak istemiyor bi hata olsa kim verdi o siparişi sorusuna cevap vermemek ve whatsapp mesajlarına muhatap olmamak için insanlar 24 yada 32 saat kontratlarını doldurup eve gidiyorlar.  Bu arada Hayatımda bir gün bu işi yapacağım aklıa hiç ama hiç gelmezdi. Tamamen fiziksel ve Sabır ile alakalı bir iş. Cidden çok zor. Sürekli gülümse ve idare et ve fiziksel çalış. Hem beyin hem fiziksel yorgunluk ... Para kazanmak kolay değil ama zor bi iş. 



Neyse benim kontratım 40 saat haftalık ama bu yorucu bi 40 saat. 4 gün 7-5 yapıyorum. aslında 36 saat çalışmış olup 40 saat ödeme alıyorum.  buda asgari ücretten biraz daha fazla ( Asgari ücret )


Bu arada ısrarlarım sayesinde Terfi de aldım. ahım şahım bi değişim olmadı ama akmasa da damlıyor.


Size Video çekip göstermek istiyorum ama Hollanda da özel hayat gizliliği ve kişisel veriler ile çok hassas olmaları ve benimde Sevgili Patronum eksantirik birisi olması nedeni ile yap(a)mıyorum. Yoksa Evden sabah 6:15de arabaya binip içeri girip gün içerisi yaptıklarımı  akşam 17:00de eve giderken ki içeriği de size göstermek isterdim. ama en azından yazmama engel değil hatta resimli şekilde yapabilirim bak şimdi aklıma geldi... Size sözüm olsun ( umrunuzda olmasa da )


Sabah Kontağı çevir işe git.


iş yerinde arabayı park edip ön kapı açılanana kadar bekliyorum. Bisikletle gelenler dışarda bekliyor.  içeriye 2 menejer birden girmesi gerekiyor ve alarm sistemini iptal ediyor sonra içlerinden biri ön kapıyı açıyor. 


Bizde Clock sistemi ile çip  kart okutup   vestiyer ve kantine gidiyoruz. bi kahve içecek bile vakit olmuyor o yüzden ben evden götürüyorum. Çalıştığımız departmanlarda yeme içme yasak.. Çaktırmadan yutan hüpleten olabiliyor. Ama yapmamalı.. dat mag niet !


Neyse Eskiden ekmek kesip raflara yükleyip müşterilere yardım ediyordum ama şuan işin her bölümünü yapabiliyorum ve bunu iyi yapabilen 2 kişiden biriyim. 

Bu aralar genelde Rafları dolduruyorum  bunlar hazır gelen ucuz ekmekler. VVp diyoruz bunlar önceden paketlenmiş tam olanları ortalama 1 euro  Bunlar hakkında yazıcam.  Bu arada o ekmekler Türkiye mantığına göre bayat...


Sonra Taze gelen ekmekleri ( kimisi Bus formunda kimisi Boer dediğimiz daha geniş boyutta ve Schotel formda olan yayvan Ekmekler birde Oerbrood dediğimiz bizim köy ekmekleri ) onları kesip yerlerine koyuyoruz. Bu arada gelen giden oluyor. Hem soğumuş hem ısınmış Sıcak tutma unitesinde bulunan ürünler  de var bunlar Frikandel , Sate ekmeği ve Sosisli... Bunlar Sulu  Ben mari  ( Bain-Marie ) sistemi içinde duruyor. Pekala bu ürünlerde 60 derece üzerinde beklemeli ki bunun altında bakteri üreteceğinden günde 2 kere ölçümünü yapıyoruz..


Sabah 07:00 ile 08:00 arası  ucuz ekmekleri yüklüyorum sonra 2 kat pahalı olan taze ekmekleri kesiyor ve dolduruyorum. Şirkette bunu en hızlı yapabilen nadir fırıncılardanım ( Mesleğim kontratta Satış görevlisi  ama aslen Baker denilen fırıncı ) 


Diğer fırıncı arkadaşım ise Bake off olan ürünleri pişiriyor. Bunlar 1 gün öncesinden arabalara dizilmiş  buz dolabında bekliyorlar. Sonra fırına veriyoruz saat 08:00 gibi hepsi raflarda


Daha sonra varsa siparişler veriliyor. hem tatlı pasta siparişi daha sonra bake off dipfriz ürün siparişlerimiz var. Bunları zamanında sipariş etmemiz gerek aksi halde sistemin  bize tavsiye ettiği sayılar geliyor ki o sayılar istediğimizden çok daha fazla oluyor ve bu biizm çoğu ürünü çöpe atmamız demek oluyor özellikle pastalar


Yine Houdbaar dediğimiz ürünler var onlar 2 haftalık rafta bekliyebiliyorlar. Onların dolu olup olmadığına ve tarihlerine bakıyoruz bu arada sürekli müşterilere yardım ediyoruz


Yarım ekmek !!! 1 Buçuk Ekmek !

Evet evet şaka değil Hollanda'da Yarım ekmek satılır

Ben ilk duyduğumda inanamıştım ve o aralar tatil için Hollanda'ya gelip gidiyordum.

Ekmeğin yarısını istiyorlar.  Bu yarım ekmek yaklaşık 10-11 dilim.  Bize gelen ekmeklerin üzerlerinde yarım hali çizilmiş şekilde ve ordan ayırıp veriyoruz.  Ve Hollanda da özellikle herkes ekmeğini kesilmiş alır.  1% kitle kesilmemiş ister. yada kendisi pişirmek için bizim köy ekmeği dediğimiz ürünleri  bake off şekilde  alır... 

Bu arada Aldığınız yarım ekmek ekmeğin yarısından 5-10 cent daha pahalıdır.  çok az insan tam ekmek alıp yanında ufak poşet ister kendisi yapar ama 95% bi kitle bir  ekmeği sana 2ye böldürtür sen kesersin  ve 2 yarım verirsin. Ekmek fiyatı 2,15 den 2,35e çıkar. ama bunu umursamazlar onlar bi yarısını o gün yemek için diğer yarısını da dipfriz'e atmak için alırlar.

Türkiye'de ekmeği dipfriz'e koyun dediğim de ya şaka mı olur mu dendi mesela fazla ekmek aldı iseniz o fazla ekmeği  poşet ile dipfriz'e atın ( Bir çok anne biliyordur ) sonra diğerini yemeden 1 saat evvel çıkartın oda sıcaklığında hala ilk günki gibi taze kalıcaktır... 

Birde 1 buçuk ekmek mevzusu var.

Hollandalılar Andere Half diyorlar. Bana ilk dediklerinede bir yarm vermiştim. Sonra müşteri 3 yarım dedi. o zaman 3 yarım deyin kardeşim...  Hollandaca  ile ilgili bi sürü saçma sapan kelime var karşılıklarını anlamsız bulduğum ama yapacak bir şey yok.


Gün içerisinde çalıştığın saate göre  paydos hakkın var 7-5 çalışırken 1 saat hakkım oluyor bunu istediğin şekilde kullan ister 4 kez 15 dk ister 2 kez ister 3 kez sana kalmış sürekli paydos zamanı klock sistemi ile sisteme bildir yeterli.


Kantin 


işyerimizin büyükçe bi kantini var. Bu kantinde Corona nedeni ile 1 buçuk metre sözde mesafeli yiyip içiyoruz Evden gelen yemekler için dolap ve ısıtmak için mikro dalga var. isteyen bizim bölümde olan fırınları da kullanabiliyorlar.  Bu arada saçma bi düzen,  Şirket çalışanları ekmeğini alıp dışarıda yiyemiyor. Evet hava süper bile olsa sen ekmek arası birşey alıp dışarda yedirmiyor.  Siz mutlaka o kantinde oturup yiyeceksiniz. Hem şirketi temsil ediyorsunuz hemde mesela o şirket uniforması ile dışarda ayak üstü sigara vs içmenize bile izin vermiyor Rook hoek denilen sigara içme köşeleri olur oraya gidilir içilir çıkılır o da Corona diye bi kerede 2 kişi max içer çıkar... Bu arada ben kullanmıyorum. isteyen olursa Kahve çay yada son tarihi gelmiş ürünler bazen masalara servis ediliyor yada bazı özel günlerde pasta vs geliyor onlar tüketilir  yada Corona zamanı Meyveler bırakıyorlar bağışıklık sistemimiz artsın diye.

Meten is Weten

Günde 2 kez dediğim gibi ipod termometre ile   hem sıcak tutma ünitesi hemde buzdolaplarını ölçüyoruz. yani ben dokundum bu soğuk değil dolaplar 7 derece altında olmalılar ve sıcak tutma ise 60 derece üstü olmalı. Bunları da gün gün not ediyoruz bunlar da HACCP kontrollerinde bakılıyor hem şirket hemde Sağlık ile ilgili kurumlar kontrol ediyor  ya uyarı ya para cezası alınıyor ( aksi takdirde )


iş yerinin belirlediği uniformaların dışına çıkılamıyor. Sana bana  kıyak yada kayırma olmuyor burası bu konuda katı kurallara sahip. Kural kuraldır.

perşembe cuma ve cumartesi günleri aşırı yoğun günler ve bununla beraber özel günler aşırı yoğun geçiyor tempolu  bunların iyi yanı zaman akıyor.

Günlük işler hiç bitmiyor. Arada THT dediğimiz SKT kontrolleri yapıyoruz bunlar çok muhim raflarda günü geçmiş ürün katiyen  olmamalı.  yüzlerce ayrı ürün var o yüzden bu kolay bi iş değiş ama takip etmeli.

Hollanda da hala bakkal usulü sipariş  verenler oluyor bana Cumaya iki çikolatalı pasta ayır diyor emmimler gelicek vs  Bunlar hep online yapılabilen işler. Ama Teyzem yüz yüze konuşarak o işi çözmek istiyor. Bu ekmek içinde oluyor bana 2 Tahıl ekmeği ayır gelicem diyor vs vs yada haftalık her çarşamba 2 ekmek ayır diyor. bu siparişleri de günlük saatinde kontrol edip ayırıyoruz.

Diğer Supermarketlerin yapmadığı bi sürü işi de yapıyoruz. Siz başka süpermarketlerde Fırıncı ile direkt muhatap olamazken biz mutlaka muhatap olmak şeklinde bi düzen içerisindeyiz. Lidl yada Aldi yada Vomar'da barikat çekmişler mesela ki Siz elemanlardan bir şey istemeyin  işlerine odaklansınlar  hep çalışsınlar diye... AH ve Jumbo ise tam tersi normal burada Warme Bakker denilen taze ekmek alınan fırınlar gibi çalışır..  Çalışanların kıyafeti ile görürsünüz ve sipariş edersiniz verir yada sunulmuştur. neyse bu konu çok uzadı.

Genelde 2 fırıncı olduğu için diğeri de Pastaları dizer ve sipariş eder daha sonra da günün belirli saati Ekmek siparişlerini online yapar. Sonra başka siparişler varsa arada onlar için sistemi kontrol eder.

Bu arada atılan ürünler Sisteme PdA ile işlenir muhasebe sisteminde gözüksün diye Aslen bi fırıncısın ama işin muhasebesini sayımını vs yapıyorsun. Normal bi fırında bu böyle değildir. 




Bu arada Diğer günler için hazırlık yapılır buda 1 saat vs alır. yarın pişicek ekmekleri yada kruasan ve Snack ürünler tepsilere dizilir dolaplanır . Her gün bu dönence vardır. Bunlarda ortalama adında PAL  listesi ile günlük  haftalık ortalamalara göre diziyoruz. burada amaç daha az ürünü çöpe atmak ve israfı azaltmak. 

pişirdiğimiz  ürünler  bitti yine az daha biraz daha gibi pişirip her 2-3 saatte oraya taze ürün  pişirip ekliyoruz ve gün sonu  ( saat 20:00 ) gibi  oralarda kalan ürünler genç çalışanlar tarafından sayılıp çöpe atılıyor kimisi ise To good to Go sistemi ile ayırılıp geri dönüşümde daha uygun fiyata satılıyor. 

Bu yazdıklarımdan çok daha çok iş yapıyoruz.  Şu aralar Risk grupları için iş yerimiz 07:00 gibi açılıyr biz raf yüklerken içeride az da olsa müşteri oluyor biz o hazırlık saatinde aslen şarkı söyleyip eğleniyor dalga geçiyorduk olaylar ile ilgili şimdi öyle eğlenceli vakit kalmadı diyebilirim bu kural yüzünden. Türkiye'de dükkan açmadan paspas atarsın atıyorum hazırlık yapar kasayı kurarsın ama burada direkt iş ve kapı açılıyor bundan pek hoşnut değiliz. 

Birde en kötü kısmı akşama doğru dipfriz ürünler geliyor onlar bazen 3-4 araba kadar ve bunları düzenli dipfrize yerleştirmen gerek ortalığı toplaöan işin en kötü kısmı da bu... kışın ise çekilmiyor buz gibi arabalar.

Bu arada her iş günü başlarken herkes birbirine Succes der ve şans diler.   Baktığınızda basit gibi gözükse de karışık ve yorucu bi iş. Ama şuan için beklentilerimi karşıladığı için belirli bi süre yapmak istiyorum. 

Bu arada iyi haber AH şirketi gibi bizim şirkette corona döneminde zor şartlarda çalışıyoruz diye promosyon ödemesi düşünüyormuş. lütfen diyorum ( graag )  bu en güzel haber. 

Bu yazıya görseller eklerim.



Sağlıcakla kalın.




Andaç




Yorumlar