Hollanda Ehliyet Ara Sınavı ve Ehliyet Sınavı ( Tussentijdse toets ) Praktijk Examen




Merhabalar

Mart Ayında Ehliyet sınavıma giricem. Geçen Mayıs ayında kursa başlamıştım. Ne olduda bu kadar zamandır Ehliyet alamadın veya almadın dediğiniz duyar gibiyim.  Ayda 2-3 kez araç sürtüm, tatillere çıktım bazende Ehliyet hocam tatile çıktı. Fakat cidden buraya yaşamaya kafasını koyanlar hızlandırılmışi nerdeyse her gün araba sürerek 1 ay içinde ehliyetlerini almaları kendilerine daha faydalı olacağının kanısındayım.



Önemli Not :  Hollanda'ya Geliyorum, Ehliyetimi Değiştirmeli miyim ?


Buraya Nitelikli işgücü  şartlarına uyuyor ve Expat olarak geliyorsanız Ehliyetinizi birebir değiştirebilirsiniz. kaynak

Bu işlem için Expat Center ile irtibata geçebilirsiniz Birde Sağlık raporunuzu online olarak almanız gerekiyor.  işlemler çok basit. 38 euro civarı sağlık raporunu online dolduruyorsunuz Ehliyet için gerekli foto ile bağlı bulunduğunuz belediyeye size verilen MVV ( oturum belgesi ile ) gitmeniz yeterli.. Sorularınız olursa hem belediyeye hem Expat Center'a başburabilirsiniz.

Diğer hallerde, Eşinizle aile birleşimi yapmaya geldiniz mesela , yada beraber yaşıyorsunuz 6 ay içerisinde Ehliyetinizi yenilemeniz gerekicek yani en kısa zamanda bir ehliyet sürücü kursuna yazılmanız sizin için tavsiyedir... Blog'umda Hollanda Araba alma rehberi ve Hollanda Teori sınavı ile ilgili tüyolar mevcuttur. Bilgilerinize.


Öncelikle 2-3 ay evvel Ara sınava girdim.   Tussentijdse toets diye geçiyor. Burada kendi eksik ve hatalarınızı görüyorsunuz. Bu sınav öncelikle ücreti Sınava gireceğiniz Ehliyet sürüş kursu aracı, Hocanızı da kiralamanız ile beraber 180 euro civarı tutuyor. Bu sınavı geçerseniz Sınavda zorunlu olan '' GEri geri kavşakta sürüş , Achteruit Bocht rijden )  , Park yapmak  , U dönüşü ( keren )  yada 3 kerede bir yoldan geri dönme (3 X STeken )  gibi ( Bijzondere verrichtingen )   Zorunlu sektörlerden muaf kalıyorsunuz yani asıl sınavınızda  Siz sadece sürüyorsunuz, Diğer söylediklerimde kötü olsanız dahi kalmıyorsunuz. Önemli not , Bu dediğim durumlarda  hem yayalar hem sürücüler geçiş öncelikleri var. Siz hep beklemek zorundasınız. 20-30 metre ileriden bir bisikletli geliyor o halde onu bekleyeceksiniz. o beni görür kendine çeki düzen verir yada önlem alır diye düşünemezsiniz.  En önemli kural bu.

Ara sınavda bana Examinator denilen sınav yapan hoca senin arasınava geldiğine çok mutlu oldum dedi.  Adayların Tecrübe kazanması ve  Tam olarak Nerede olduklarını bilmeleri adına ( sürüş anlamında ) bir avantaj olduğunu bana hatırlattı. Bu sınav hakkında daha önceden yazmıştım. Biraz daha detay vereyim istedim. 


 Cbr Ara Sınav örneği



Hollanda'da aşırı heyecanlı kişiler daha fazla para ödeyip bir sürüş sınavına girebiliyorlar. Ama Burada Ehliyet almak gerçektende meşakatli ve zor. Bunun en önemli zorluğu sizi insan sayısı kadar çevrelemiş olan Bisikletliler. Şehir içinde de aşırı öncelikleri var. Hızlı gidilecek Yol yok. Ve bir çok hız değişimi var. Sürekli Yol yapımı olduğundan hız sürekli bir anda 30 km/sa düşebiliyor ve daralabiliyor. Bu daralmalarda pat diye bir ışık çıkıp bir karşı trafiği  bir sizi  geçiriyor. 

Türkiye'den farklı olarak otobüs yolu var. Bu ingiltere'de de aynı. Sürekli çizilmiş beyaz çizgili bu otobüs yoluna katiyen giremiyorsunuz. Şehir içindeki otobüsün otobüs duraklarından çıkarken öncelikleri var. Otobüs sürekli  duraktan çıkarken önceliği var. Yine Kavşakta yada ileride tali yoldan ana yola giren uzun bir araç varsa bekleyip aracın dönüşünü tamamlamasına izin vermeniz lazım. 


Yeşil ışık yandı ve  geçiyorsunuz ve  Kavşaklarda sürekli sağa sola bakıp , acaba sarıda yada kırmızıda geçip  size yandan vurabilecek sürücüler yada kaza oluşturabilecek durumlar varmı diye bakıyorsunuz.

Her sinyalde iç ayna yan ayna ( dönüş yapılacak dış ayna ) ve kör nokta için omuz hizasından bakmanız gerekiyor. 





Okuma ve Göz testi  - Araç etrafında ve içindeki sorular.


Sınav başlamadan önce  Examinator ile beraber sana ilerideki arabanın plakasını okusuna şurdaki mavi araç veya yeşil araç plakası oku diyor sonra araba ile alakalı bir kaç soru soruyor.  Araba tekerleklerinin su geçiş yolu min .1.6 mm olması gerek onu orar hatta sibop kapağı neden var diye sorar. Hava kaçmasın diye değil oradaki Sistemi  ( hava basma ve indirme sistemi minik iğne vardır ) onu korur. Araba içinde oturduğunuzda içerde size kısalar  ( kısa ışıklar  , Dimlicht ) uzunları sorar, ( Selektör Grote licht ) arka sisi  ( Achter mist )  arka ısıtıcıyı , yağ göstergesini vs sorar. Klimayı soruyor bazende araba benzinli mi dizel mi onu soruyor. 

Afstand houden ( takip mesafesi )


Türkiye'den alıştığınız takip mesafesini uygulamanız dahilinde sınavınızdan kaldınız sayılıyor.  (  Türkiye'de de var ama arabalar tabir-i caiz ise kıç kıça gidiyor buda ' Tailgating sayılıyor ' bu bir suç !!! bu tarz suçları işlerseniz ücretini izin ödeyeceğiniz bir kursa gönderilirsiniz !!! 

Sürekli bir mesafe bırakmanız gerekiyor. uygun takip mesafeleri de  2 saniye kuralı 1001 - 1002 gibi sayabilirsiniz

Sinyalleriniz  Karayolunda 300 metre kala zorunlu.   Sınavda sağ şeritten tıngır mıngır giderim yok. Sürekli gerekli olan hızda gitmelisiniz. buna günlük hayatta uyan yok ama sınavda uymamız gerekmiş .Hocam öyle diyor. 

Şehir içinde  100 - 150 metre kala sinyal verin,  Arkanızdakileri yanıltıcı sinyaller vermeyin.


Burada araba sürmek zor değil ama dediğim gibi Bisiklet ve Yaya öncelikli bir ülke, Bir youtuber ( expat )  Yayaya verilmemesi gereken yerde yol verdiği için kalıyor. Çok garip bir sistem ve size kaşınız gözünüz kara diye sanki sınavda bıraktıklarını düşünüp stress yapıyorsunuz. o yüzden 25- 40 saat sürüşlük bir çalışma ile sınava girilip 1 bilemedeniz 2 kerede sınav geçiliyor.  genelde 3-4 yada 5 kerede sınavı geçenler çok duydum. 




Sağlık Raporu :



Sağlık raporu online doldurulan bir form. birde ücreti var. bu linkte görüceğiniz gibi 37,80 euro üçreti var 


Sorulara sağlıklıyım diyerek cevap vermeniz  yeterli zaten ortopedik bir sorununuz varsa sınav yada arasınavdaki examinator size başka bir kağıt doldurtup imzalatır sonra CBR bi karar alır. 

Engelli bir aday iseniz Her yere bedava park yapar ve  bir çok avantajınız olur.



Ada Etrafındaki Bisiklet Geçiş Önceliği  - 




Yukarıdaki Ada Etrafında bir bisiklet 10 defa tur atsa o bisikleti her gördüğünüzde durup yol vermeniz gerekir. Hollanda'da fırtına yağmur, soğuk ,  kar ve  çamurda dahi herkesin bisiklet kullandığı bir ülke olduğu için zırt pırt bisikletli çıkıyor. Sabahın köründe işe gidiyorsun bir anda bisiklet hızını kesmeden önünüzden geçiyor. Bu kişiye çarparsanız tüm hastane masrafları size patlar. Buda  Arabayı satıp ödemek demek . 

Yukarıda gördüğünüz ada şehir içinde her 800 metre'de bir çıkıyor. Gidemiyorsunuz. 

Yukarıdaki Köpekbalığı dişi dediğimiz ( shark ) haaitanden gördüğünüzd ehep duruyoruz ada etrafına gelirken sürekli vitesi 2ye alalım. zaten şehir içi max vitesiniz 3 olur.

eğer trafik  ışıklı bir kavşağa gelirseniz orada Yeşil Yeşildir kuralı işler. Yani bisikletli bekleyecek. yaya da aynı şekilde.

Bu Yukarıdaki şemadaki adaya giriş ve çıkışta bisikletlilerin hız  kesmeden geçmesi sizi gıcık edebilir. çok eskiden bu  kural yokmuş ama modern olma bisikletliye verilen değer yüzünden bu kurala geçmişler.



Yukarıdaki Stop ve LEt op Fietser gördünmü yavaşla ve 3 saniye dur..  Bisikletli geçmediğinden emin ol.

Bu STOP  yazısını sadece Tek halde görürseniz dahi 3 saniye bekleyin yani orada sürekli kaza olduğundan bunu koymuşlar. Kör bi geçiş veya yola bağlantı var...


Let op Fietsers yazısını mavi tabeladaki gibi görürseniz Sağa dönerken Bisikletli  ( yada Bromfiets dedikleri mobilet ) geçebilir... !!!  ve ona dikkat edin. Vitesinizi düşürün ve yavaşlayın...

En önemli uyarı !Sınav saati !

Ara Sınava girdim, Sabah 08:00 müsait diye onu seçtim ki en kötü saat. Hollandalılar uyanık hep okul girişi çıkışı olmayan saatleri seçiyorlar. Sınav saatinizi en güzel en az trafik olan saati seçin.  

Sınava girmeden bir form doluruyoruz. En az 7 puan almamız gerek her sorudan. Bu arada Bu sorulara kendin yanıt veriyorsun ona göre  kontrol ediyor yani sen kendine hep 10 puan verebilirsin ama bunlar onla örtüşüyor mu ona bakıyorlar. Sen 10luk düşündüğünü sanıyorsun ama değilsin adam yada kimse yine geçirmiyor.  Sız  bu  mx 10  soruluk  anket forma   8er puan vererek doludurun.



Yukarıdaki gibi Köprülerde genelde daralmalar olur ya size geçiş önceliği olur ya karşıdakine. Baktınız karşıdakine öncelik olan işaret var bunun gibi vitesi 1'e kadar düşürün ve köprüye yavaşça yaklaşın, karşıdan araba gelmediğine emin olduktan sonra geçişinizi yapın.

Sadece bilgi : Yukarıda gördüğünüz gibi YAZ ayları hava güzel olunca Tüm Hollandalılar teknelerine atlarlar ve Tekne Turları yaparlar. Bu durumlarda Tüm yaz bir sürü köprü açılır ve ilerliyemezsiniz. 
 Kör olası köprüler..



En önemli sorular :


Takip mesafesini koruyor muyum

inzicht : ileriye bakmak ve kazayı sezebilmek, ayrıca olacaklara karşı plan b yapmak.

Ehliyet sınavı bir şov ve sizin şovunuz. en önemli kurallar olan  park yerinden yola çıkarken sinyal ve herkesin önceliği olması, Yine geri geri giderken, Yine park yaparken, Yine  şehir içi bir yoldan u dönüşü yaparken sürekli aynalar ile bakıp gelen giden varsa önceliği onlara verin. Arkada biri bekliyor diye telaşe yapmayın. Herkes bekliyecek , yapıcak birşey yok.


Otoyolda şerit değiştirirken bir kerede 2 şerit değil; tek tek şeritleri değiştiriyoruz. Aksi halde kalınıyor. 


Ara sınavıma ne oldu. Adam bana sordu , Geçtin mi sence? diye. bende geçtim tabi dedim. oda bana hmmm hmmm yapıyor söylemedi. internetten bakarsın dedi. e devlette geçtiğim ama adamın bana kaldığı ve övgüler söylediği yazıyor. CBR aradık geçmişsin diyor ama bi kağıtta kaldı yazıyor. Sürücü hocam kaldın diyor. Şaka gibi bir sistem. Söyle yüzüme değil mi....  Yola çıkıcam bir yerde kamyon var solumda yolu göremiyorum arabayı az öne doğru roll dediğimiz hafif yürütüyorum. bana sınavs onrası yaptığım konuşmada sen o yolda kimseyi görmedin diyor adama kardeşim baktım gördüm diyor adam hayır diyor. bunu  çok büyük bir forum olan reddit'de de okudum. Examinator denilen adam yada kadın kafasından birşey üretiyor o an... ayrıca geri geri kavşakta giderkenki sürüşümde en arkadan bir kadın bisikletli geçti sen onu görmedin diyor. hangisini hatırlayayım sürüşümde ayrıca kimseye çarpmadım sürüşümü gerçekleştirdim stop etmedi araba düzgün kalkış giriş yaptım onu suçluyor bana sola dön diyor bende sinyal veriyorum bana sen sinyali erken verdin diyor.  biilmediğim bir yolda gidiyorum bana taksici muamelesi  yapıyor şurdan sağa gir sola çık vs. 

O sınav saati  yola çıkarken solumdaki kamyon orda olmasa idi...geri geriye  giderken 50 metre ileriden ( ki her 1 dakikada bir bisikletli geçen ülke )  o teyze  bisikleti ile geçmeseydi adam bana sınavı geçtin diyecekti. o yüzden sınav saatimiz çok önemli. okul  giriş çıkış  ailelerin çocukları almadıkları saatlerde, Kamyonların yük indirip bindirmediği zamanlarda sınava girmeli. Sınav sonrası sinyal verdin vermedin sorun değil zaten çoğu insanın kurallara uymadığını görüyorsunuz.



Herkese yapılan numara : ilk ( Müsait )  sağa dön yada ilk  Müsait sola dön ( Eerste mogelijkheid Rechts  of Links ) 



Examinator sana ilk müsait sağa gir diyor. Adam yolu ezberlemiş ilk sağ , giremeyeceğin bir Sağ yol. orda dikkatli olup o sağa girmeyip  ( levhalara iyi bak ) müsait yola giriceksin. Adam senin levhalara yani ileriye bakıp bakmadığını görmek ve bilmek istiyor.  Bu en çok konuşuşan numara ( Trick ) 

Bazen sana hiçbirşey demiyor sen sürekli düz gidiceksin. Sürekli git, Baktın sağa dönülmüyor sola dön. Baktın yol çıkmıyor birşey dene. bi 10 dakika kendin ile baş başasın orada seni ve sürekli yaptıklarını ve rahatlığını ( kendine emin olmanı ) inceliyorlar.





Virajlarda dikkatli olun. 

keskin bir viraj işaretinde hızınızı düşürün (  Scherpe bocht ) yine virajlarda kesinlikle  vites yükseltmeyi denemeyin.  Debriyaja bastığınızda araba  daha da hızlanır kontrolü kaybedebilirsiniz.




Helling proof...

 Hollanda dümdüz ( düpdüz)  bir yer ama bazen otoparklarda veya yola çıkışlarda hafif yükseklik oluyor orada arabayı kaldırırken debriyaj ile arabayı arkaya kaydırmamanız gerekiyor.


Navigasyon Kullanımı


Sınavda bi 10-15 dk Navigasyon kullanman gerek.  Navigasyonu izlemek yerine kulağınız ile duyup uygulayın aksi halde dikkatinizi oraya çok verirseniz hata yapmaya müsait olursunuz. 

Navigasyon kullanımı genelde bir otoyola girip çıkana kadar uygulanıyor. bana göre en zor kısım. çünkü ada etrafından ilk çıkışı yap yada 2. yap. arada   Turbo Rotonde denilen ada etrafında dönüşlerde hafifte olsa yanılabiliyorum. 


Geçiş üstünlüğü


Ciddi ciddi nerde kim geçiş önceliği var hem trafik levhalarından hemde kurallar ile bilmeniz gerek. Twijfel ( tereddüt ) anında yandınız. 

Şehir içi 30 km yolda  yada şehir içi 50 km yolda eğer size geçiş önceliğini gösteren levhalar yoksa sağdan gelen trafik sürekli öncelikli. bu konuda  hata yapabilirsiniz. 

Sözlü sınavda sorulan , kontrolsüz kavşaklarda yaya veya sürücüler için kimin öncelikli olduğu yada karşılıklı iki araç birbirine bakıyor biri sağa biri sola gidiyor hangisi öncelikli ( sağa dönen ) bilmeniz gerekli ... Tüm kuralları bilmeniz ve yolda geçiş önceliklerinin kimde olduğunu bilmeniz size yolda daha emniyetli ve kararlı bir sürüş sunuyor buda sınavı geçmek için büyük adım.


size bir youtube kanalından ingilizce ve hollandaca olarak Hollanda trafiği ve sürüş hakkında bir  bir fikir versin istiyorum.




Genelde Hollanda'da tüm yollar bana yabancı geliyor. Bir işe gidip geldiğim, birde Süpermarkete gidip geldiğim yollar tanıdık. o halde bilmediğin sokaklara her girişinde vitesi sürekli 1'e alabilirsin. Güvenli bir dönüş yapabilmek için.


Türkiye'dende hatırladığımız gibi Sağa dönüşler dar , Sola dönüşler geniş alın.  Türkiye'den gelen biri burda araba sürebilir ama  şehir içinde sürekli şaşıracaktır. Sadece daha dikkatli olması gerekiyor. Aynı kişi direkt sınava girse kalıyor. Adam orada bisikletli yada yaya öncelikli idi diye niye geçtin yada niye yol verdin yada Trafiğin akışını yavaşlattın neden yavaş gdiyorsun bu yol normalda max 80 km sen 50 km ile niye gidiyorsun diye sınavda bırakıyor. duyduğum  ve uyguladığım en komplike sürüş tecrübesi.  O yüzden burada araba kiralamak  ve araç sürmek isteyenlere duyurulur.


Bazen sürücüler birbirine yol verir   orada sadece elinizle teşekkür etmeniz yeterli ( hand jesture ) Kesinlikle ama Kesinlikle Kornayı kullanmayın !!! 

Dönüşlerde iki tane şerit varsa mesela sola dönüceksiniz,  2 tane yanyana  sola dönen şerit varsa  en sağdaki şerite geçmeniz lazım. genelde bunu yapmıyorlar ama siz sınavda en sağdakini seçin çünkü Hollanda da en sağdan gidiliyor. ( Türkiye gibi ) Aksi halde yine kalıyorsunuz.

Rechts inhalen ! Sağdan Sollama

Sağdan sollamanın kuralları var. Trafik sıkışıklığı yada ada etrafında yapabilirsiniz ama Düz otoyolda diğer aracın sağından yavaş yavaş geçmeye çalışmayın hem kazaya mahal verirsiniz hemde sınavda kalırsınız çünkü orta şeritteki aracın sağ aynasında kör noktasında belirmeyeceksiniz. 


Streetwise:TV


Sebastian kafasına bi Go pro takmış ve çok iyi bir trafikte ( Sakin bir zamanda çekmiş ) Normalde yollar daha yoğunlar. 

ingilizce bilenlere bir fikir vericek.




Gerçek sınav ( Praktijk Examen ) benzeri bir sürüş. 

Bu kanalı takip ederseniz bir çok bilgi edinirsiniz.


Gelecek ay Sınavı geçiyor muyum geçemiyor muyum neler olucak size buradan bildiririm. Bu kadar Abartma Andaç. Astronot mu olucaksınız diyor olabilirsiniz ama cidden bu kadar  insanı geren  bir sınav. Ben sınavı 1 yada 5 kerede geçmeyi dert etmiyorum ama 1 kerede girsem işin içinden ucuza yırtıcam ( Budget Mind )  ucuz olsa gerilmem 5 kez girer 5.de alırım. O gün o yol o trafik sana herşeyi doğru yapmanı sağlar ve geçersin. Yoksa 5 kerede geçmek bana en az 1000 euro ekstraya patlar. Sizinde Tecrübeleriniz var ise  yada eklemek istedikleriniz  buradan paylaşmak isteyebilirsiniz.

Mutlu yeni bir hafta Dileklerimle

Andaç.



©Görseller telif hakkına tabi olabilir.

 Note:  Anlatım bozukluğu oldu ise affola.

Yorumlar