Zam , Zam , Zam'a da Zam. Hollanda'da Enflasyon Asgari ücrete hatırı sayılır ZAM !!! Kemer Sıkma Politikası - Gereksiz İstatistikler






Herkese Merhabalar

Geçen yazılarımda dediğim gibi az az yazıp daha çok yayın yapmayı düşünüyorum demiştim. Şimdilik bu konuda iyi gittiğimi düşünüyorum.

Neyse, Başlık sizi şaşırttı mı? Enflasyon, Zam Sadece Türkiye'de mi olur? Hayır.

Bundan 6-7 evvel ingiltere sehayatimin dönüşünde, daha önce Ingiltere'de yaşayan büyük biraderim Patlıcan hala 1 pound sterling mi diye sormuştu bende,  - Bende şaşırarak Evet demiştim ( hatta daha ucuza da bulunabiliyor ) Neden Sorduğunu şimdi daha iyi anlıyorum, Yani ingiltere'de neyse enflasyon olmadığını düşünüyordum .

sonra nasip oldu Hollanda'ya geldik ve Hollanda'nında gelişmiş bir ülke olarak neredeyse pek zam  yapılmayan bir ülke olduğunu ve  enflasyonunda 5% in altı yada yok derece olacağını düşünüyordum ama tamamen yanılmışım. Umarım Enflasyon Canavarı Hollanda'da hortlamaz. 

Blog'u takip edenler bilir, bir iki kez  Hollanda'ya yaşamaya geldiğimde her şeyin acayip zamlandığını söylemiştim ve bu Zam'lar gün geçtikçe devam ediyor.

Süpermarket'e her ürünün fiyat etiketi olmak zorunda ( prijs kaartje ) ve bu kartlar son zamanlarda sürekli güncellenir oldu !!! ( gönderme değildir :)) ) 

99cent olan domates 1,09  ( 500 gram ) , 100 euroluk sağlık sigorta paketi 110 euro yani gözüken o ki Hollanda'da ortalama 10% enflasyon oranı  olduğunu söylemem yanlış olmaz fakat Resmi rakamlar'da bu oran yaklaşık 3% gözüküyor ( Enflasyon oran ölçümünde baz alınan şeyler neler bi fikrim yok ) Fakat daha geçen pazartesi DKW departmanından iş arkadaşım 1000 adet etiket güncelledi. Sürekli ev alışverişine çıkan Hollanda'da yaşayan Türkler bu farkı daha iyi gözlemlemiştir diye düşünüyorum.

Pekala Hükümet bu Zam'ları görüp Asgari ücret'e ( Her 6 ayda bir güncelleniyor ) Zam yaptı. Ne kadar olduğunu merak ediyorsunuz değil mi ? Sadece ve Sadece 16 euro zam geldi. yani % 1,34lük bir zam söz konusu. Buradan Her şeye 5% ve 10 % arası zam gelirken Maaş'a bu kadar komik miktarda zam yapılması Ben gibi Asgari ücret'e çalışanları şaşırtmıyor değil.  ki yapılan bu zam sadece Kişisel Zorunlu Sigortayı ( o da hiçbir şeye yaramıyor gerçi ) karşılıyor. Yani Gözüken o ki bu yıl daha az para biriktireceğiz.  Yada daha da Kemer sıkma politikasına gitmek zorunda kalacağız. Yine işim itibari ile Ekmek satışı yaptığım bir çok Expat  ve göçmen müşterilerin , yaptığımız o  ufak dakikalık sohbetlerde  ( Macar, Yunan, Türk, Polonyalı ) isyanlarını sezinliyorum fakat şuan yapacak pekte birşey yok gibi.



Bu Zamların geleceğini ön görüp bu yıl Hanım ile oturup keskin kararlar aldık. 2 defa Türkiye tatili yerine 1 defa gitmek, ( Artık Türkiye'de ucuz bir ülke değil )   Hali hazırda çok yakan ve vergisi el yakan aracı daha az yakan ile değiştirmek. Örnek VW New Beetle 2.0 ara. 1 litre Benzin ile ( indirimde Benzin fiyatı 1 lt : 1.58 cent ) 7 km giderken ( ortalama tüketim ) şimdiki yeni  Subaru Justy ( 1.0 )  aracımız  1 lt benzin ile ortalama 14 km yol gidiyor . ( 100 km 7 litre Şehir içi ortalaması )  Vw Vergi ve Sigortası aylık  165 euro iken bu  Subaru için Sigorta ve Vergi aylık 80 euro ödemeye başladık. Gözüken o ki bi kaza ve arıza olmazsa sadece Araba değişimimiz ile ( Vergi + Sigorta +  Yakıt tüketimi dahil )  en az 1250 euro ile max 1500 euro arası ekstra para biriktirebileceğiz.   Bununla beraber dışarıda ayda 1 yemek yiyorsak şimdi onu da azaltma kararı aldık. Bu bahsettiğim Atıştırmalık ve Fast food için değil, Restoran için.  Pahalı ve çok detaylı olan Sağlık Sigortamızı 150 yerine aylık  110 euro'ya düşürmek ( başka paket seçmek ) gibi kararlar aldık.


Şuan Ev kiram ve Elektrik ve su için neler olacak bilmiyorum, Bu arada Aylık ödediğimiz fix tarifeler sonrası bu yıl yaklaşık 20-30 euro geri aldık. Bu evde 12 ayın tamamında da Evde değildik. 
Yine  Vergi iadesi başvurumda Vergi dairesi bana yanılmıyorsam 8 euro  borç çıkardı  ( bunun içinde ödeme ile ilgili 2 mektup attı ki ben bu Orta direk halimle Para alacağımı düşünüyordum )  

Yine Devlet Sigorta için aldığım para iadesini iyice azalttı. yaklaşık 150 euro olan Sağlık sigortamın 35 euro civarını bana geri ödemeye başladı. ilk zamanlar  ( 32 saat haftalık çalışma dönemimde ) bu daha yüksekti ( 90 euro gibi ) 

Yine Yükselen değerlerden Rotterdam ve Utrecht'te emlak fiyatları 17% daha da arttı. Bu Amsterdam için  8%.

AB komisyonun dediğine göre Hollanda'da işsizlik 3,8% den 3,5% 'e düşmüş. Büyüme oranı da geçen yıldan yaklaşık 1% daha da geriye düşmüş  ( 2.7 den 1.9' ) ve seneye bu oranın  1.4 % e düşmesi bekleniyor.

 RTL haber'e göre de yeme-içme ve günlük gıdalara ortalama 5% zam geldiğini söylüyorlar.


Umarım bu blog sıkıcı gelmemiştir, Açıkcası bu genel bir durum blog'u gibi bir şey oldu, Hollanda'ya gelmek isteyen dostlara her zaman tavsiye ettim ve destekledim. Bu yazdıklarım Türkiye'den Hollanda'ya yaşamayı düşüen sizi soğutmasın . Sadece buna hazırlıklı olun, Bu zamlar olsa da iki Orta direk ve asgari ücretli kişi hala düzgün bir yaşam sürebilir, Tatile çıkabilir, iyi bir arabaya binebilir, Sadece şengen bölgesi için tek veya ailesi ile Avrupa tur'u yapabilir.  Yine Tek kişi bir oda kiralıyıp, Çalışarak Soğuk bile olsa bu minik Ülke'nin tadını çıkarırsınız.

Bu arada Patlıcan Hollanda'da tanesi 67 cent bazen 2 tanesi 1 euro'ya alınıyor :) 

Güney Hollanda'dan Selam ve Sevgiler ile.


Andaç.




Görseller telif hakkına tabi olabilir.



Yorumlar